top of page
  • Writer's pictureJeanine Kerckhoffs

Ben jij bereid om te veranderen?

Als je hard op weg bent om een burn-out te krijgen of je zit er middenin, dan heb je hoogst waarschijnlijk veel lichamelijke klachten. Moeheid is daarvan de belangrijkste klacht. Je stond de hele dag “aan” en je moest van alles. Je gunde jezelf weinig of geen rust. Tot laat in de avond was je met van alles bezig. Misschien leuke activiteiten maar vast ook wel dingen die je van jezelf moest doen. Wanneer je dan naar bed ging kon je niet in slaap komen. Je hoofd draaide nog steeds op volle toeren omdat het niet de kans gekregen had om tot rust te komen. Vooral het laat checken van je mail, telefoon en andere social media geven enorm veel prikkels. Zeker als je hooggevoelig bent. Het slechte slapen zorgde ervoor dat jij je lichaam steeds verder uitputte. Alle dagelijkse activiteiten gaan dan veel moeite kosten. Vooral de dingen waarvan je geen energie krijgt zoals werk, huishouden, misschien familiebezoekjes die je liever niet doet, mantelzorg enz. Je gaat maar door en door en staat nooit eens stil bij de vraag “Wil ik dit wel? Is dit wel goed voor mij”


Je lichaam schreeuwt om rust maar omdat jij daar niet voor zorgt krijg je steeds meer lichamelijke klachten. Je kunt je steeds moeilijker concentreren omdat je hoofd de constante stroom aan prikkels niet meer aankan. Je krijgt angstaanvallen omdat je lichaam niet meer weet hoe het zich moet ontspannen. Depressieve gedachten omdat het leven even niet leuk meer is en je compleet de controle kwijt bent. Je voelt je misschien ook schuldig naar je man, kinderen, en baas toe en daar wordt je zeker niet vrolijker van want je wilde het juist allemaal zo goed doen. Een leuke, lieve echtgenoot/ echtgenote zijn. Een moeder/ vader die veel energie heeft om leuke dingen te doen met de kinderen. Een werknemer/ werkneemster die haar werk uitmuntend doet en vaak ook nog extra dingen, activiteiten doet voor collega’s. Misschien ben je ook nog mantelzorger of pas je op de kleinkinderen.



Herken jij jezelf hierin?


Zie jij nu ook hoeveel dit is. Je wordt al moe als je het allemaal leest. Toch hoor ik je bijna denken “ ik heb geen andere keus. Dit moet allemaal. Klopt. Er moet geld op de plank komen, je kinderen moeten verzorgd en gekoesterd worden, het huishouden moet worden gedaan enz. Gelukkig kun je ervoor zorgen dat jij je leven weer op de rit krijgt en al deze activiteiten kunt doen zonder er stress van te krijgen. Hoe? Door zelf te veranderen en andere keuzes te maken. Maar.....ben jij wel bereid om te veranderen? Je baas, werk, partner, kinderen enz gaan niet veranderen. Jij bent de enige die iets aan jouw situatie kan doen. Misschien wordt je nu geholpen door een psycholoog of andere hulpverlener maar die helpen je vaak alleen van je burn-out af. Als jij niets verandert aan jouw leven komt de burn-out zeker weer terug. Geen fijn vooruitzicht toch?

Ik heb zelf ook twee keer een burn-out meegemaakt. De eerste keer dacht ik, nadat ik weer voldoende was uitgerust, dat ik klaar was om alles weer op te pakken en door te gaan met mijn leven. De tweede keer zag ik in dat uitrusten niet voldoende was maar wat kon/ moest ik doen om uit mijn burn-out te komen en er nooit meer opnieuw in te komen. Veranderen. Dat is namelijk het allerbelangrijkste om geen burn-out meer te krijgen. Luisteren naar je lichaam. Wat voelt goed voor jou? Waar krijg je energie van en wat kost je energie. Geloof me. Als je zelfinzichten krijgt kun je jouw leven veranderen. Mijn online training is een mooie eerste stap om zelfinzichten te krijgen en te groeien. Om weer grip te krijgen op je leven.


Omdat ik weet dat het moeilijk is om je te concentreren als je een burn-out hebt, heb ik de training heel eenvoudig gehouden. Niet teveel tekst en op een makkelijke manier te lezen. Je kunt de training volgen wanneer je maar wilt, vanuit je eigen veilige omgeving. Niets moet. Als je een mindere dag hebt doe je lekker niets en als je wel energie hebt kun je een klein gedeelte van de training doen. Dat is trouwens toch de bedoeling. Volg de training in kleine stapjes zodat je, wat je gelezen en gedaan hebt, nog even kunt overdenken. Alle punten die ik behandel in mijn training hebben mij enorm geholpen. Niet alleen toen ik in mijn burn-out zat maar nu nog steeds.


Ik herken nu ook de signalen van mijn lichaam, wanneer ik weer over mijn grenzen heen ga, en maak dan meteen pas op de plaats. Ik ben echt eerlijk als ik je zeg dat ik veel gelukkiger geworden ben en krachtiger in het leven sta. Dat gun ik jou ook.


Neem gerust een kijkje op mijn site. Be Alive

Je kunt ook het gratis e-book burn-out downloaden om een indruk te krijgen over wat er behandeld wordt in mijn training.



Ook jij kunt veranderen. Neem je leven in eigen hand en wordt de persoon die je al bent.

Be-alive en be happy



22 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page